سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اموزش پرورش کبک

این وبلاگ در جهت آموزش اصول و روش های کبک گوشتی و تخم گذار نهادینه شده شده است. امیدواریم مطالب این وبلاگ مورد رضایت شما عزیزان قرار بگیرد. ما را با نظرات سازنده خود در جهت بهبود وبلگ یاری کنید.
صفحه خانگی پارسی یار درباره

چگونه به شکار کبک برویم؟

    نظر

موضوع شکار کبک برای بسیاری از علاقه‌مندان هیجان‌انگیز می‌باشد. البته بسیاری از انسان‌ها شکار حیوانات و پرندگان را دور از احساسات انسانی دانسته و این کار را منع می‌کنند.به‌هرحال فعل شکار از گذشته در جوامع انسانی بوده و امروزه نیز بسیار علاقه‌مند مخصوص به خود را دارد. در این نوشتهمی‌خواهیم به مطلب شکار کبک بپردازیم. در کشورمان ایران شکار و شکارچی قوانینی دارد که بایست رعایت شود البته هستند افرادی که با رعایت نکردن قوانین بر خود و جامعهزیست‌محیطی خساراتی را وارد می‌نمایند.
در پله اول از این مسیر به شدت پیشنهاد می‌کنیم قوانین بروز شکار را از مراجع رسمی گرفته و مطالعه نمایید. برای نمونهوب‌سایت اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان یک مطلب با موضوع ” قوانین و مقرارت ویژه شکار و صید ” را در سایت خود درج نموده است که می‌توانید از این آدرس مطالعه نمایید. برای مثال در این قوانین آمده است که شکار کبک،چیل، تیهو از اول بهمن تا پایان مرداد ممنوع می‌باشد.همچنین پرندگان وحشی: عقاب طلایی، بالابان ، هما ،شاهین، کبک دری در دسته پرندگان در معرض انقراض استان لرستان می‌باشند.

 

عکس از شکار کبکشکار کبک

تاریخچه شکار کبک

کبک پرنده ای زیبا می باشد که از گذشته دور برای استفاده خوراکی از گوشت آن این پرنده را شکار می کردند. در جوامع علمی کبک را ” Perdicinae ” می نماند و آن را در تیره قرقاولان گنجانده اند. برای اولین دوره اعراب به دلیل لذت فوقالعاده گوشت کبک اقدام به شکار این پرنده نمودند. البته در آن دوران روش های شکار سخت و غیر اصولی بوده و سعی می کردند با پراندن پرنده در جهت های مختلف آن را خسته کنند تا وقتی سر در برف فرو برد با دست آن را بگیرند.در تاریخچه کبک سه صفت ” خرامیدن ، قهقهه زدن و سر در برف فرو بردن ” نام برده شده است. جالب است بدانید داستان فرو کردن سر در برف کبک در شکار آن در طول تاریخ قصه طولانی داشته است و بسیار از شعارا در وصف حال کبک شعرها سروده اند. ” سرش را مثل کبک زیر برف کرده ” .
موضوع شکار کبک به این روش از این قرار است که در گذشته همچون روش اعراب با محاصره کردن محل زندگی کبک ها و پراندن آنها در جهت های مختلف باعث خستگی کبک میشدند و کبک در هنگام خستگی برای مخفی شدن سر خود را در برف فرو می کرده به خیال آنکه شکارچی آن را نمی بیند.
البته تصوری دیگری نیز وجود دارد که میگویند کبک از روی خستگی وقتی بر روی زمین فرو می آمده است کنترل خود را از دست داده و سرش در برف فرو می رود. هر چه که هست در آخر کبک شکار میشود.

 

تاریخچه شکار کبکتاریخچه شکار کبک

 

روش های شکار کبک

شکار این پرنده به روش های مختلف صورت میگیرد. در مراحل شکار بسته به تبحر فرد شکارچی از تور ، تله ، اسلحه شکاری و … استفاده میشود. معمولا در کشور ما فصل شکار از اوایل ماه چهارم شروع میشود ، درست زمانی که جوجه های کبک به سن حدود سه ماهگی خود رسیده اند و کم کم دور از پدر و مادر خود به صورت مستقل زندگی می کنند. البته در برخی از سالها شکار در این فصل نیز ممنوع اعلام میشود و بایست به این نکته دقت داشته باشید.
در زندگی کبک ها منابع آبی بسیار ارزشمند است. افراد محلی معمولا راحت ترین روش برای شکار کبک را انتخاب میکنند و در زمان های خاص ( معمولا بامداد یا به وقت غروب خروشید ) با قرار دادن تله های در مسیر منابع آبی یا اطراف آن اقدام به شکار این پرنده می نمایند.البته با تور های مخصوص نیز می شود این کار را انجام داد.
نکته جالب در این روش شکار کردن ایجاد صداهای شبیه به پرنده کبک نر است. بر از شکارچی ها با خود سوت های به همراه دارند که صدا پرنده کبک نر را تقلید می کند. برخی نیز صدا کبک را به ضبط کرده و آن را پخش می نمایند. این روش باعث میشود اعتماد سایر کبک ها به محل جذب شود.یک روش همراه با خشونت بیشتر در بین شکارچیان رواج دارد و آن هم استفاده از سگ های شکاری می باشد. سگ ها شکاری تربیت شده در بین درختچه ها رها میشوند و اقدام به شکار کبک ها می نمایند.

منبع : اموزش شکار کبک